Witamina D3 – czerp garściami ze słońca

Witamina D3 jest wyjątkowa z tego względu, że dostarczają ją organizmowi promienie słoneczne. Ekspozycja skóry na słońce w miesiącach letnich wystarczy do zapewnienia codziennej dawki tej witaminy. Trochę gorzej jest w czasie jesiennych i zimowych chłodów.

Co to za witamina?

Jest związkiem chemicznym, wchodzącym w skład witaminy D, a do jej konwersji dochodzi w nerkach (tworzy się klacytriol –aktywna odmiana D3). Przede wszystkim wpływa na mineralizację kości, zabezpieczając je przed kruchością i łamliwością. Dzięki obecności witaminy D3 lepsza jest wchłanialność wapnia i fosforu z pożywienia, a wapń znajdujący się w osoczu, ma prawidłowe stężenie. Klacytriol wpływa też na sprawne funkcjonowanie układu odpornościowego. Trzeba jednak pamiętać, że optymalne działanie witaminy D3 występuje jedynie w związku z witaminą K2, ponieważ wtedy wapń jest odprowadzany tam, gdzie powinien, czyli do kości zębów, a nie zalega w naczyniach krwionośnych.

Objawy niedoboru witaminy D3

To przede wszystkim problemy z układem kostno-stawowym, osteoporoza u dorosłych, czasami spadek odporności organizmu i mięśni. Pojawia sie też większa podatność na infekcje, mniejsza odporność na ból oraz uczucie zmęczenia i osłabienia. Mogą też wystąpić objawy przygnębienia i stany depresyjne, co jest wywołane niedoborem witaminy D3 w tkance nerwowej. Istnieje też prawdopodobieństwo podwyższenia ciśnienia krwi, szczególnie u osób borykających się problemem nadciśnienia.

Jak ją pozyskać?

Oczywiście najlepiej wystawiać skórę na działanie promieni słonecznych, ale jak wiadomo nie jest to możliwe przez cały rok. Dużo jest też dni pochmurnych, nawet latem, dlatego warto pomyśleć o dobrej suplementacji witaminy D3. Niestety, w pożywieniu występuje w niewielkich ilościach, ale zawsze warto jeść te produkty, które ją zawierają – np. masło, jajka, olej roślinny, wątróbka, sery dojrzewające czy mleko. Witamina D3 znajduje się także w rybach, takich jak śledzie, pstrągi, karpie, makrele i sole.

Badania sprawdzające niedobór witaminy D3

Wystarczy wykonać badanie krwi, aby sprawdzić na jakim jest poziomie witamina D3 w organizmie. Czasami konieczne jest zbadanie parathormonu, ponieważ metabolizm witaminy D3 powiązany jest z chorobą przytarczyc.

Warto zapamiętać, że prawidłowe stężenie witaminy D3 wynosi u dorosłego człowieka 30–50 ng/ml lub 50–75 nmol/l.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *