Jak założyć sklep internetowy?

Założenie własnego sklepu internetowego może być kuszące nie tylko dla osób, które już mają sklep stacjonarny i chcą rozwinąć sprzedaż, ale też dla osób, które szukają pomysłu na swój pierwszy biznes. Jednak tak jak każdą działalność i prowadzenie sklepu internetowego trzeba zarejestrować oraz przestrzegać przepisów między innymi dotyczących danych konsumentów. Co warto wiedzieć przed wykupieniem domeny?

Wymagania techniczne

Przede wszystkim sklep internetowy to firma. Oznacza to, że trzeba prowadzić działalność gospodarczą, aby móc założyć sklep internetowy. Określone PKD dla sklepów online to 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Osoby już prowadzące działalność mogą tylko ją rozszerzyć o kolejne PKD, inne które chcą założyć sklep najpierw muszą założyć działalność wpisując ten numer PKD. Warto jednak pamiętać, że działalność w formie spółki partnerskiej nie zezwala na prowadzenie sklepu online.

Z kolei jeśli chodzi o samo zakładanie sklepu jako strony internetowej trzeba mieć dostęp do szybkiego internetu i porządnego sprzętu komputerowego. Jeśli mamy już wymyśloną nazwę sklepu wystarczy wykupić domenę i serwer, a potem skorzystać albo z informatyka, który stworzy panel sklepu albo wybrać jedno z gotowych rozwiązań jak Click Shop, Presta Shop, Sky Shop itd. Ta część może kosztować od kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy złotych w zależności od tego z jakimi firmami nawiążemy współpracę oraz czy wybierzemy standardowe rozwiązania czy dopasowane indywidualnie.

Zatowarowanie sklepu i marketing

Prowadząc już sklep fizyczny ma się dostęp do towaru, który wystarczy tylko sfotografować i opisać na potrzeby wystawienia oferty na swojej stronie. Jeśli jednak sklep jest całkowicie nową działalnością najpierw trzeba nawiązać kontakt z hurtowniami. Część z nich za darmo lub niewielką opłatą udostępnia zdjęcia i opisy produktów, które wystarczy skopiować na stronę sklepu.

Potrzebna jest jeszcze reklama, aby potencjalni klienci trafili do sklepu. Można zacząć od reklamy AdWords oraz prowadzenia social mediów jak fan page na Facebooku czy konto na Instagramie i oczywiście powiadomienie znajomych i rodziny o nowym biznesie.