Historia Bizona – czyli jak powstała legenda polskich pól

Historia Bizona sięga lat 70-tych XX wieku. To wtedy Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku opuścił pierwszy egzemplarz kombajnu sygnowanego marką Bizon. Dzień ten uznać można za początek jednej z największych legend rolniczych PRL-u. Mimo, że ich produkcja zakończyła się w 2004 roku – do dziś podczas żniw  spotkać można na polach wiele Bizonów.

Historia Bizona – czyli jak powstała legenda polskich pól

Zalążkiem do projektu Bizona była konieczność stworzenia sprzętu nowoczesnego. FMŻ w Płocku przed Bizonem produkowała kombajny Vistula. Jednak ze względu na konstrukcje były one technologicznie przestarzałe i mało skuteczne. Nie zachęcały klientów do kupna, a ich sprzedaż stale malała. Mocno niepokoiło to zarząd FMŻ. Konieczna była szybka reakcja. Dzięki temu prace nad projektem nowego modelu ruszyły pełną parą. Inżynierowie musieli stworzyć maszynę najwyższych lotów. Taką, która będzie w stanie konkurować z zaawansowanym zagranicznym sprzętem. Pierwsze prototypy powstały w 1968 roku. Bazowały one na niemieckim kombajnie Fahr. Już pierwsze testy wykazały, że udało się stworzyć maszynę nie tylko nowoczesną, ale i bardzo sprawną. Dzięki temu już w 1970 roku ruszyła seryjna produkcja pierwszego modelu.

Dalszy rozwój marki

Bizon praktycznie od samego początku podbił Polskie pola. Każdy rolnik chciał go mieć. Nie dość że jego cena nie była nadmiernie wygórowana, to znacząco ułatwiał i skracał czas potrzebny na żniwa. Pozwalał on na zbiory zbóż, rzepaku, kukurydzy, słonecznika i innych roślin nasiennych. Ogromne zainteresowanie pozwoliło na dalszy rozwój i tworzenie coraz to nowszych modeli. Nie dość że Bizony królowały na polskich PGR-ach to na dodatek eksportowano je za granicę. Trafiały one w dużych ilościach do krajów takich jak Białoruś, Dania, Hiszpania, Pakistan, Iran, Irlandia, Finlandia, Grecja, Stany Zjednoczone, Syria, Szwecja, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. Przy tak znacznej produkcji konieczne było również zaopatrzenie klientów w ogromne ilości części zamiennych. Spółka na bieżąco dostarczała różnego rodzaju pasy napędowe, zestawy pasów klinowych, łożyska i inne niezbędne do poprawnej pracy kombajnów elementy.

Koniec Bizonów

Początek końca rozpoczął się wraz ze zmianą ustroju politycznego w Polsce. Po obaleniu komunizmu i otwarciu rynków zagranicznych nasz kraj zalały konkurencyjne maszyny z całej Europy. Przestarzałe już Bizony nie miały szans w walce z nowoczesnymi kombajnami innych marek. Powoli wypierały one polskie kombajny z pól. Drugim uderzeniem była likwidacja PGR-ów, które były głównym klientem fabryki. Ostateczny cios marka otrzymała w 2004 roku po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Wtedy to produkcja Bizonów została zakończona. Głównym powodem było niespełnianie norm europejskich. Fabryka Maszyn Żniwnych w Płocku wraz z marką Bizon została w 1998 roku wykupiona przez Case New Holland. Między innymi po prośbach załogi produkowane przez spółkę kombajny TC54 oraz TC5040 otrzymały nazwę New Holland Bizon.

Co z aktualnymi użytkownikami Bizonów?

Mimo sprzedaży FMŻ w Płocku, po dziś dzień  na polskich polach służą kombajny marki Bizon. Stale produkowane i dostarczane są części zamienne. Tym samym rolnicy z łatwością mogą zakupić  wszelkiego rodzaju części zużywające się, takie jak pasy klinowe, pasy napędowe i łączące. Nie ma więc obaw przed przestojami podczas żniw.