Co to jest DTP?
DTP to termin pochodzący z angielskiego Desktop Publishing, co oznacza w tłumaczeniu „publikowanie sprzed biurka”/ „wydawanie sprzed biurka”. Nazwa ta okazuje się jednak myląca, nie chodzi bowiem o końcowy etap pracy nad książkami i innymi produktami (jak czasopisma i ulotki) , a niektóre czynności, które je poprzedzają. Co obejmuje ta dziedzina grafiki? Całkiem sporo rzeczy: mówiąc bardziej ogólnie to udostępnienie książki w formie elektronicznej poprzez ebooki, foldery czy katalogi, a także obróbka graficzna projektu konieczna do komputerowego przygotowania tekstu do druku. Bardziej szczegółowo, rzecz ujmując to tworzenie obrazu i kształtu stron w programach komputerowych, projektowanie poszczególnych elementów graficznych, ułożenie stron z każdej sfinalizowanej części dzieła. Warto wspomnieć również, że do DTP wliczamy także prace związane z kształtem podłoża, a więc projektowanie niezadrukowanych opakowań i pozostałych form wykrawanych z kartonu oraz papieru, a także folii samoprzylepnej.
Studio DTP
Projektowanie DTP jest na tyle dynamicznie rozwijającą się dziedziną grafiki, że firm zajmujących się nią jest całkiem sporo. Do tego niektórzy graficy działają w pojedynkę jako freelancerzy, konkurując między sobą w walce o najlepsze zlecenia.
Praca w DTP wymaga znakomitej znajomości co najmniej kilku programów graficznych: podstawą jest Adobe i Corel oraz Sigil oraz Calibre jeżeli chodzi o projektowanie ebooków. Sam proces jest wieloetapowy i w przypadku studiów DTP wymaga współpracy wielu osób w każdej z faz wykonywania projektu.
Usługi DTP obejmują cały zakres prac, wśród których możemy wymienić:
- skład książek
- skład prasy (czasopism, magazynów)
- skład gazetek reklamowych i ulotek
- skład i tworzenie ebooków
- projektowanie okładek
- projekty ulote
- projekty wizytówek
- wizytówki 3D
- projektowanie graficzne reklam
- korekta tekstów
Wiele z nich wymaga działania na nieco innych narzędziach i w taki sposób, by dostosować się do potrzeb i zaleceń klienta. Nie jest to więc robota łatwa, wymaga bowiem sporej wiedzy, skrupulatności i dbałości o każdy detal, a także umiejętności pracy pod presją czasu. W końcu zawsze przychodzi deadline, którego przekroczyć nie wolno by nie zepsuć relacji ze zleceniodawcą, który w razie dobrej współpracy może wrócić do firmy z kolejnymi zleceniami. Jako że graficy mają wpływ również na przynajmniej część treści wymaga się od nich także wiedzy korektorskiej: znajomości zasad ortografii i interpunkcji. Do tego dochodzi opanowanie zasad typografii i technik drukarskich, które może nie jest nieodzowne, ale może wydatnie pomóc grafikowi. Jak widać, dobry grafik musi wiec orientować się w wielu sprawach, działać dobrze w większym teamie oraz radzić sobie z terminami. I właśnie w ten sposób funkcjonuje jedno z najlepszych studiów DTP w Krakowie – Grafpa.